Tässä kirjoituksessa käytän melko tuntemattomia käsitteitä "kirjautumaton" ja "epäirkkaaja". Ensimmäinen tarkoittaa henkilöä, joka ei syystä tai toisesta ole kirjautunut IRC-Galleriaan. Toinen on kirjautunut henkilö, joka löytyy IRC-Galleriasta, mutta ei ole tunnistautunut irkkaajaksi. "Eristäytynyt" on henkilö, joka on valinnut asetussivultaan, ettei häntä näkisi epäirkkaajat, ja on siis luonnollisesti tunnistautunut irkkaajaksi.

Eräs kaverini ei ole rekisteröitynyt IRC-Galleriaan, koska hän ei osaa suomea. Hän siis ei voi kirjautua. Hän kuitenkin havaitsi, että minä itse olen siellä, kanavalla #totoro IRCnetissä, mutta minua ei näy kyseisen kanavan käyttäjälistauksessa.

Olen tunnistautunut irkkaajaksi, koska irkkaan.

Kyselin muilta kavereilta, jotka ovat IRC-Galleriassa, että tarkistaisivat asian sekä kirjautuneena että kirjautumattomana. Kävi ilmi, että kirjautumaton henkilö ei näe minua kanavien ja yhteisöjen käyttäjälistauksessa. Kaikki kyselemäni kaverit ovat siis IRC-Galleriassa tunnistautuneet irkkaajaksi, mutta eivät eristäytyneitä.

Kysyin siihen selitystä IRC-Gallerian IRC-kanavalta. Minulta kysyttiin vastaan, että olenko eristäytynyt. No kyllähän minä olen, enkä siitä muuksi muutu kuin vain pieneksi hetkeksi. Selitys kuulemma löytyy siitä. Mutta mikä on selitys sille, että eristäytynyt ei näy kirjautumattomalle kanavien ja yhteisöjen käyttäjälistauksessa?

Asetussivulla, jolta voi valita, onko eristäytynyt vai ei, sanotaan selkeästi, että kaikkien tiedot näkyvät kirjautumattomille. Tietoa sekin on, että olenko vai enkö ole jollain yhdellä tietyllä kanavalla! Miksei kirjautumaton saa sitä tietoa, mitä kirjautumattoman väitetään saavan?!